Audible.com – kuunneltavaa lenkeille: Blue Ocean Strategy

Olen jo jonkun aikaa käyttänyt pelkän musiikin sijaan lenkeillä viihdykkeenä audiokirjoja Audible.com:sta ja olen ollut positiivisesti yllättynyt siitä miten piristävää on juoksun lomassa saada virikkeellisiä ajatuksia. Haittapuolena on toki että audiokirjasta ei voi yhtä helposti selata takaisin kiinnostavaan kohtaan ja tarkistaa miten asia oli, mutta toisaalta tavallista kirjaa ei voi pitää lenkillä mukana ja lukea samalla kun kuntoilee.

Blue Ocean strategy on ollut nyt usealla lenkillä mukana ja kertakaikkiaan sopivaa kevyttä kuunneltavaa lenkillä, sillä ajatukset ovat loppujen lopuksi riittävän yksinkertaisia että niitä pystyy käsittelemään ajatuksissaan ilman että näkee itse tekstiä ja pystyy käsittelemään informaatiota myös visuaalisesti. Asiat pystyy sisäistämään, mutta niiden palauttaminen mieliin on hankalampaa – ellei löydä hyvää tiivistelmää tai itse kirjoita ylös tiettyjä avainasioita, joiden ympärille on helppo kytkeä asioiden muistaminen.

Blue Ocean strategystä löytyy onneksi hyviä tiivistelmiä mm. Slidesharesta: http://www.slideshare.net/kkjjkevin03/blue-ocean-strategy-81049

Blue Oceanin teema on yksinkertainen ja joiltain osin maalaisjärkeä, mutta silti erittäin hyödyllinen työkalu oman ajattelun tarkisteluun. Kirjan kantava teema liittyy hyötyinnovointiin ( value innovation ), eli kuinka asiakkaille voidaan luoda merkittäviä parannuksia tuotteesta tai palvelusta kokemaan hyötyyn ( leap in value ), sensijaan että omaa tarjontaa verrataan ja parannetaan vain suhteessa kilpailijoiden tarjontaan.

Kirja esittelee muutaman hyvän työkalun oman strategian tarkasteluun ja suunnitteluun, ja tarjoaa hyvin käytännönläheiset periaatteet joiden puitteissa miettiä omaa strategista suuntautumistaan.

Erityisesti strategiakanvas vaikutti hyvältä idealta, sillä siihen piirretyt hyötykäyrät tekevät visuaalisesti selväksi eri pelureitten painotukset eri kilpailutekijöiden suhteen. Tunnistamalla asiakkaiden kannalta oleelliset markkinoiden kilpailutekijät, antaa strategiakanvas mahdollisuuksia tutkia ja muokata omaa tarjontaa sellaiseksi että se erottuu kilpailijoista ja tarjoaa asiakkaille oleellisesti suurempaa hyötyä pienemmillä kustannuksilla.

Kirjassa on paljon pieniä hyviä oivalluksia ja anekdoottimaisia tarinoita, jotka pakottavat katsomaan omia olettamuksiaan uudestaan ja joissain kohdissa myös hylkäämään tiettyjä perinteisiä viisauksia. Esimerkiksi puhuttaessa markkinatutkimuksista ja asiakkaiden haastattelemisesta, huomioitiin kirjassa että olemassaolevien asiakkaiden sijaan kannattaisi kuunnella enemmän niitä jotka eivät ole asiakkaita.

Olemassaolevat asiakkaat voivat olla jo jumiutuneita markkinoiden olemassaolevaan tapaan katsoa asioita, eivätkä välttämättä pysty tuottamaan uutta ajatusta tai näkemystä siihen miten luoda uutta lisäarvoa. Tarjoamalla entistä enemmän entistä halvemmalla ei ole kovin innovatiivinen lähestyminen, eikä kovin turvallinen strateginen asema. Ne jotka eivät vielä ole markkinoiden asiakkaita (noncustomers) : joko tietoisesti valitsemalla toisin, tai jotka eivät ole edes harkinneet ko. markkinoiden palveluita – voivat sensijaan tuoda tärkeitä huomioita siihen mitä palveluiden pitäisi olla, jotta ne kiinnostaisivat uusia asiakasjoukkoja.

Suosittelen.

This entry was posted in life, sport. Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s